moontje.reismee.nl

Jackaroo & Jillaroo School!

Hallo allemaal!

Na mijn laatste blog ben ik, zoals ik al vertelde, met de bus naar Tamworth gegaan. Na hier een paar dagen te zijn geweest begon vorige week maandag mijn 5 Day Jackaroo & Jillaroo School op Leconfield. We werden opgehaald vanaf het hostel in Tamworth, waarna we eerst naar een tweedehands kledingwinkel zijn gegaan omdat je op een farm wel wat kleding kan gebruiken die goed vies mag worden! Daarna stopten we bij een liqorstore met de mededeling: 'Als jullie iets van alcohol willen hebben, we komen deze week niet meer in de stad, dus dan moet je het hier nu halen!'. Het was nog even spannend of we wel op Leconfield konden komen, want door alle regen stonden vorige weken allerlei wegen onder water. Het eerste deel asfaltweg was geen probleem, maar dan komen er nog 40 minuten rijden over onverharde wegen, waarbij je steeds meer in the middle of nowhere terecht komt. 2 of 3 keer moesten we inderdaad door een rivier heen, maar we zijn aangekomen op een geweldig stuk land, met de accomodatie in een dalletje en overal waar je kijkt zie je bergen!

Eenmaal daar volgde de introductie. Onze groep bestond uit 18 man (10 meiden, 8 jongens). Dan had je Tim, de eigenaar, en 5 man staff. Iedereen kreeg een sticker met zn naam erop, wat niet onhandig bleek met zoveel nieuwe gezichten! Gelukkig kende ik inmiddels al een aantal mensen vanuit het hostel in Tamworth en was ik ook samen met Mieke, een meisje die ik al begin november had ontmoet en sindsdien op verschillende plaatsen weer was tegengekomen.
We kregen een kort poets- en opzadel lesje en na de lunch kreeg iedereen aan de hand van zijn rijervaring een paard toegewezen. Kennismaken, poetsen, opzadelen, gedubbelcheckt worden en naar de 'arena'. Daar aangekomen moet je niet denken dat het nu meteen opstappen wordt! Eerst doen we allerlei oefeningen met de paarden vanaf de grond: voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts, enzovoort. Eerst dus je paard een beetje leren kennen! Na het opstijgen en even wat stappen vertrekken we de bergen in. We maken een ritje van een uur, waarbij we zo stijl omhoog en omlaag gaan dat ik nooit had verwacht dat dit mogelijk zou zijn. Onderweg krijgen we wat uitleg over verschillende planten en bomen en eenmaal bovenop de berg is het uitzicht waanzinnig en de paarden zijn zo braaf en relaxed, alles gaat hier zo 'no worries' dat je eigenlijk niet anders kan dan relaxen en je paard vertrouwen! Boven op de berg wordt de groep gesplitst en gaan de gevorderen een stijlere route terug (wat, nog stijler?!?). Na het avondeten, wat overigens net zoals de lunch en het ontbijt op het 24/7 brandende kampvuur wordt gemaakt, doen we nog wat spelletjes om elkaar beter te leren kennen. Altijd leuK!

Op dag 2 wordt er om 6:30 onwijs vrolijke cowboymuziek opgezet. Je kan hier echt niet chagrijnig wakker worden! Op het ochtendprogramma staat na het vangen, poetsen en zadelen van de paarden een demo van Tim zelf. De omgang met de paarden staat hier allemaal in het teken van Natural Horsemanship en je kan aan Tim zien dat hij geniet van wat hij doet. Hij gaat aan het werk met een paard van 12 maanden oud, waar hij pas 10 uur eerder mee heeft gewerkt. Je ziet hem vertrouwen geven, het paard nieuwsgierig maken en ondertussen toch steeds weer iets vragen. Terwijl het paard helemaal losloopt kan Tim het op het eind allerlei kanten op laten gaan, zeiltjes over hem heen leggen en zelfs even op hem zitten. Heel knap!
Hierna krijgen we les in het bekappen en beslaan van paarden, in whip-cracking en in lasso werpen. Moeilijk! Na de lunch de paarden op, waarna we met de gevorderde groep weer hoog de bergen in gaan, om de schapen naar beneden te jagen. Heel langzaam, maar met veel geroep naar de schapen komen we veilig weer in het dal: mission accomplished! Hierna weer de arena in voor wat draf en galop, waarna we een barrelrace doen. De beginners moeten eerst, dus de gevorderde ruiters mogen de achterstand wegwerken, leuk hoe enthousiast iedereen hiervan wordt! Nadat de paarden weer zijn losgelaten op het land mogen we nog worstelen met schapen (ze vangen) en gaan we schapen scheren. Wat een pak komt daar vanaf zeg!
Die nacht gaan Mieke en ik swaggen. Dat betekent dat je buiten slaapt in een swag: een slaapzak die waterdicht is en waar een matje in zit. Heel gaaf om naast het kampvuur te liggen, met een kat op je voeteneind en 2 paarden die op hetzelfde stuk gras lopen. Ook de sterren en de maan zijn waanzinnig. Wat een ervaring!

Op de derde dag hebben de paarden een rustdag en wij een werkdag! We krijgen nog een Natural Horsemanship demo van Tim, dit keer met een 4-jarig paard waar hij al een stuk verder mee is. Aan het eind van de demo rijdt hij zonder iets van hulpmiddelen rond, maakt hij een sprongetje en laat hij het paard in een band staan en buigen. Echt zo gaaf dit! Terug bij de shed maken we lunch voor later, stappen we in de truck en rijden we naar de rivier om daar aan het water te lunchen. Klein vuurtje voor thee en warmte, heerlijk zo makkelijk als alles hier gaat. Na de lunch rijden we door naar een plek waar het water de afgelopen weken de hekken heeft weggespoeld. Dat betekent dat er een nieuwe paal in de grond moet worden geslagen, al het draad los moet worden gemaakt en alle troep eruit moet. Een hele dagtaak en een zware ook: boomkappen, schors eraf halen, boom de berg afrollen naar het hek, gat graven, dieper, nog dieper, nog dieper, draad loshalen, schoonmaken, boom in het gat, gat volstorten, nog een paal voor de stevigheid, draden aan elkaar binden.... gelukkig was het niet zo warm deze dag ;). Aan het eind van de middag gaan we nog wat onkruid wieden en na het diner doen we nog wat spelletjes om het kampvuur.

Donderdag weer vrolijk wakker worden met cowboymusic, paarden vangen, poetsen, zadelen, lunch maken en met de paarden de arena in. Eerst weer een hele tijd natural horsemanship met onze eigen paarden, op allerlei manieren voor-, achter- en zijwaarts, paarden laten wenden om de voor- en achterhand, enzovoort. Zodra we opstappen begint het keihard te regenen en te onweren. Toch gaan we gewoon de bergen in, we hebben een missie vandaag! Na een rit van 2 uur waarbij we de ene berg over gaan, de andere passeren, er nog een over rijden, enz, komen we aan de achterkant van het land van Tim, waar hij een paddock heeft. Iets verderop staat een kudde koeien en die moeten de paddock in! Geweldig leuk om met 22 man te paard die koeien over de bergen naar de paddock te drijven, opletten dat je niet op kalfjes gaat staan en flink roepen om ze voorwaarts te drijven! Dan de paarden aan het hek en opwarmen bij het vuur met onze lunch. Na de lunch scheiden we de koeien van de kalfjes en gaan we lasso werpen. Dit keer niet zomaar, maar echt proberen de kalfjes te vangen. Nou, dat is echt niet zo makkelijk als het lijkt! Een stap opzij en je gooit alweer mis! Hierna gaan we kalfjes vangen, steeds in een tweetal, ook erg lachen! Als iedereen geweest is mogen we nog kijken hoe de kalfjes worden gecastreerd en gebrandmerkt. Hierna moeten alle koeien en kalfjes weer terug naar het land waar we ze vandaan hebben gehaald, weer goed samenwerken dus en koeien drijven!! Ik heb een nieuwe hobby! ;)
Dan nog een lange weg terug naar huis te rijden en we komen pas tegen 19:00 weer op de farm aan. Met eten proef ik nog een bal van een kalfje, jaja, wie had dat ooit gedacht? Hoe dan ook: Een geweldige dag!

Vrijdag word ik voor het eerst een beetje down wakker: vandaag is de laatste dag hier en ik wil hier nog helemaal niet weg! Mijn stemming slaat gelukkig al snel om als we de paarden na het vangen staan te poetsen en Tim naar me toekomt met de vraag of hij even met me mag praten. Geinteresseerd vraagt hij wat ik nu precies voor instructie-dingen heb gedaan thuis, hoe lang ik al ervaring met paarden heb en of ik toevallig op zoek ben naar een baan! Nou, daar hoef ik niet over na te denken! Als iemand me zo'n baan aan kan bieden ben ik altijd op zoek naar een baan! Na deze boost gaan we nog zwemmen met de paarden, echt helemaal los van de grond en jezelf met 1 hand vasthouden aan de schoft, om met de andere hand je paard aan te wijzen welke kant je op wil. Cool! :) Later met rijden gaan we een parcoursje afleggen zonder handen, zigzaggen, om barrels heen, ik krijg het helemaal door! Na nog een barrelrace is het alweer lunchtijd. Na de lunch gaan we nog een klein stukje het land in voor een drafje en galopje en op de terugweg naar de farm moeten er nog een paar kalfjes met ons mee de arena in. Jeeh! We doen de nationale sport hier: Team Penning. Met z'n 2en moet je proberen 1 kalf uit een groep kalveren te drijven, deze moet tussen het hek en een barrel door een andere paddock in. Ongelooflijk moeilijk, zeker met onervaren ruiters, maar wel erg leuk om een keer te proberen! Na deze aflsuiter nemen we afscheid van iedereen en stappen we in het busje terug naar Tamworth. Hier checken we in het hostel in en gaan we met de hele groep (+staff) uit eten en 's avonds de kroeg in. Het is een geweldige week geweest!

Zaterdagochtend ben ik met mijn 3 reismaatjes doorgereden naar Sydney. Ik kon eigenlijk meteen zaterdag beginnen met werken op Leconfield, maar ik had 2 belangrijke redenen om nog even terug te gaan naar Sydney. Zaterdag zijn Marloes & Robert namelijk vanuit Nederland aangekomen in Sydney. Heerlijk om even lieve vrienden van thuis om me heen te hebben, lekker samen wat te eten en bij te kletsen. Zo is de wereld echt klein! Zaterdagavond ben ik met de meiden naar 'onze' kroeg geweest omdat we om middernacht een jarige hadden! Je verjaardag in Sydney maak je maak je niet elke dag mee, dus Eef haar verjaardag moest goed gevierd worden! Op de dag zelf zijn we wezen picknicken in de botanische tuinen, naast het Opera House. heel even voelde ik hier weer dat stuitergevoel van die eerste weken opkomen. Wat een gave stad is dit toch! Er kwamen zondag ook nog 4 vrienden van de Jumbo naar Sydney, die we voor het laatst in Cairns hadden gezien. Met 10 man hebben we 's avonds pannekoeken gebakken en heerlijk bij kunnen kletsen. Dit is 1 van de bijzondere dingen aan deze reis. Whoh!
Vandaag ben ik met Marloes en Robert naar de dierentuin in Sydney geweest, alleen het uitzicht over de stad maakt het al meer dan waard! Daarna lekker uit eten geweest, wederom een heerlijk dagje!

Morgenochtend neem ik de trein terug naar Tamworth, waar Tim me oppikt. De komende tijd zal ik dus op Leconfield te vinden zijn. Zonder internet en mobiel bereik, best wel vreemd! Alleen als Tim eens in de week richting Tamworth gaat is er een kans om mee te rijden en even een teken van leven aan de buitenwereld te kunnen geven. Hoe lang ik daar ga blijven weet ik nog niet. Ik ga gewoon kijken hoe het daar bevalt! Omdat het hier nu zomervakantie is, is Leconfield nu een maand soort van gesloten. De paarden hebben een maand vrij en voor ons is er de tijd om hekken te verven, op te ruimen, schoon te maken en voor de dieren te zorgen. Ook is er een paard die elk moment een veulen kan krijgen, spannend dus! Vanaf half januari hebben we weer 3 weken achter elkaar scholen en dan mag ik helpen met de scholen geven. Erg benieuwd hoe dat zal zijn en wat voor leuke mensen ik dan weer ga ontmoeten!

Voor nu alvast allemaal hele fijne kerst en oud & nieuw gewenst, tot volgend jaar!
Liefs van mij

Reacties

Reacties

Doortje D

Hoi Moon,

Heerlijk om te lezen dat alles na zo'n week (bijna vanzelf) op zijn pootje terecht komt. We zullen je missen met de kerst. Maar ach, een kerstdiner aan het kampvuur is in ieder geval origineel. Liefs

Iris

Wat super dat je daar helemaal op je plek bent! Klinkt wel een beetje als die Australische tv-serie ;)
Misschien ook wel eens fijn om wat langer op één plek te blijven en in hetzelfde bed te slapen?!
Enjoy en fijne dagen!
Liefs

Robbert

He ouwe super dat je het leuk heb geniet er nog maar van groetjes robbert en je krijgt de groeten van nardine. Neem een kangaroo voor me mee die zijn vet cool

Arnold

Ha Annemoon! Echt leuk om al je verhalen te lezen! Eindelijk een echte cowgirl? Als ik al je verhalen zo hoor vraag ik me eigenlijk af of je wel weer terug wilt komen naar Nederland joh!
Heel veel plezier nog en fijne dagen!

Ing

Mooontje! Wat super gaaf,en nog een baan ook, wow!
Veel plezier en jij ook een fijne kerst en een super jaarwisseling!
x

Vita

Heyhey! Omg HOE VET dat je op leconfield gaat werken!! Ben echt verliefd op die plek! Ik wens je heel veel plezier!! En doe maar de groetjes aan Tim, hoewel ik sterk vermoed dat hij me allang niet meer kent 3 jaar en vele backpackers later :p Have fun!

Ivar

Mooooooooooooooooooontjeee!!

Ik bedenk me ineens weer waarom ik niet met je mee wilde naar australie, iets in mij wist van te voren al dat jij na 2 weken verliefd zou worden op een kudde paarden die ik toch alleen maar vind stinken, waarna ik de rest van het landje alleen door zou moeten kruisen om de rest te zien! :O

Wat ken ik je toch weer goed!

Ik hoop dat ik jou portie kniepertjes hebben mag met kerst, want anders heb je mooi pech!

Heel veel plezier nog daar, en als je goed oefent mag je mijn schapenkrullen misschien ook nog een keer scheren! ;-)

Dikke kus!

IngepingXx

Yieieieiehoeoeoe.... Een echte cowgirl in de familie!!!!
Wat een geweldige tijd maak je daar mee zeg. Wij maar kleumen door de sneeuw. Na een week sneeuw is in ons kikkerlandje het strooizout al weer op... What's new??? Ha,ha!!
We wensen je alvast een fijne Kerst en een flitsend tweeduizend11. Geniet ze!!!

*
***
*****
*******
*********
IIII

Greetz, Herbert&IngeXXXXXXxxxxxx

Marit

super super super vet
dat was het concert ook!
haha!
nee echt leuk klinkt het blog.
jij ook fijne kerst en gelukkig nieuwjaar!

Patricia

Hoi Anne Monique!

Wat gaaf dat je gewoon een baantje hebt daar!
Zo te horen kom je volgens mij nooit meer terug naar ons witte kikkerlandje!haha, geef je groot gelijk;)
Ik heb deze week tentamenweek en ben maandag op dinsdag maar in Amsterdam blijven slapen om op tijd (NS is niet heel betrouwbaar) bij mijn tentamen te zijn dinsdagochtend!:S

Ik vind je verhalen echt onwijs leuk om te lezen!
Wat ga je met oud en nieuw doen?? Niet naar Sydney? Dat is the place to be toch?!

Heel veel plezier daar en alvast een prettige kerst en een super 2011 gewenst!(Dat zal vast niet zo moeilijk worden daar aan de andere kant van de wereld!)

xx Patricia

Astrid

Griz graaft hier in sneeuw, verveelt zich en is stinkend jaloers....ziet er naar uit dat hij toch wat langer zonder je zal moeten...fantastisch begin van 2011 voor je; go for it girl!

Paula

Hoi Moon

Eindelijk tijd gehad om al je verhalen te lezen, ontzettend leuk en wat 'n mooie foto's.

Hele fijne jaarwisseling en 'n dikke X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!