moontje.reismee.nl

Road Trip Northern Queensland

G'day!

Sinds de laatste blog heb ik niet alleen heel veel auto gereden, maar ook veel leuke (en minder leuke) plaatsjes, landschappen en eilanden gezien. Wat een gaaf land is dit toch!

Toen we 3 weken geleden aankwamen in Mission Beach liepen we onmiddelijk andere mensen van de Jumbo tegen het lijf. 'Hey, lang niet gezien...'! Helaas bleek Mission Beach niet zo boeiend, dus we zijn ons vermaak in de omgeving gaan zoeken. Zo stond Paronella Park een dag op het programma. Dit is een park verstopt in de bergen, een park wat ooit is opgezet door een Spanjaard die wilde laten zien dat dromen werkelijk uit kunnen komen. Langs een geweldige waterval heeft hij een kasteel gebouwd, compleet met balzaal, balkon en wensput. Een tuin met allerlei verschillende soorten bomen en planten maken het geheel een fijne plek om een tijd rond te lopen. Het leuke was dat we hier ook konden kamperen, dus tijd om onze tent uit te proberen! Het enige wat miste waren een paar haringen, maar verder is de tent compleet! Helaas is hij niet onwijs groot, dus we kunnen niet met z'n allen in de tent slapen. Nu slapen er dus steeds 2 in de auto en 2 in de tent, prima te doen! In Paronella Park konden we 's avonds ook nog een night walk doen, waarbij we in het schemerdonker werden rondgeleid en de fonteinen mooi verlicht aan werden gezet.

De volgende dag zijn we terug gereden naar Mission Beach om vanuit hier de oversteek te maken naar Dunk Island. Een typisch voorbeeld van: sommige plekken moet je gewoon heen vanwege bepaalde mensen. Dunk Island is een mooi eiland waar we een heerlijk dagje hebben gehad. Ik heb er wat rondgelopen en Eef & ik hebben ook nog gesnorkeld op een bounty-strandje helemaal voor ons alleen. Dit keer wel netjes gesnorkeld met stingersuit, maar dat mocht de pret niet drukken!

Na Mission Beach wederom vaarwel te hebben gezegd zijn we doorgereden richting Townsville. Op weg hierheen stonden een aantal watervallen en een dam op het programma, maar al snel kwamen we erachter dat niet alle wegen in Australie even goed begaanbaar zijn. Op weg naar de eerste waterval moesten we al een stuk door het water rijden (het regenseizoen is hier nogal vroeg begonnen), op weg naar de dam bleken we eerst een uur lang krappe, stijle bergweggetjes te moeten rijden, waarna de laatste 11 km zo ongeveer onbegaanbaar was doordat het off-road was en zo stijl dat ik halverwege ben omgekeerd omdat ik bang was dat onze Ruby (geen four-wheel-drive) deze zandpaden nooit meer omhoog zou komen. Een heel stuk gereden zonder de dam te hebben gezien, maar wel weer wat gaafs meegemaakt. Die weggetjes in de bergen in Oostenrijk zijn er niets bij!

Na een nachtje in Townsville te hebben doorgebracht hebben we de ferry gepakt naar Magnetic Island. Hier hebben we 3 dagen een geweldige tijd gehad. Magnetic is een onwijs mooi eiland en wij hadden het geluk dat we het allerachterste huisje in de rij van het hostel hadden, met geweldig mooi zeezicht. Normaal slaapt iedereen het liefst onder in de stapelbedden, maar dit keer heb ik een uitzondering gemaakt. Vanuit het bovenste bed het dichtst bij de deur kon ik namelijk vanuit mijn bed naar de zee kijken. Daar moest gebruik van worden gemaakt! Genoten!! We zijn ook nog een wandeling de bergen in gaan maken, waarbij we onze eerste koala's hebben gespot! Wat een knuffels zijn dat zeg, die zou je zo mee naar huis nemen!! De wandeling zelf was ook erg mooi. Eef & ik zijn helemaal doorgelopen tot het fort op de top, waar we werden belooond met fantastisch uitzicht over bijna het hele eiland. Die avond hebben we ons in een gekke bui in het hostel opgegeven voor 'Barwars'. Dit betekende dat we in teams allerlei opdrachten moesten volbrengen, van overgooien met waterballonen tot het zo snel mogelijk opeten van een chocolade-staaf die je met je mond tussen de benen van iemand anders vandaan moest eten (met Eef als beste!) en het maken van een zo lang mogelijke ketting van kledingstukken. En, jaja, The Unforgettable Dutchies wonnen zowaar een prijs! Onze prijs was de huur van de zogenaamde Topless Car. Dit is een roze auto zonder dak of deuren, waar we de vogende dag dan ook met heel erg veel lol het eiland over hebben gecrosst! Toen kwamen we erachter hoe klein het eiland eigenlijk was: 12 km van noord naar zuid! Maar weer veel leuks gezien en erg hard gelachen!

Op de ferry terug naar het vaste land zagen we de dikke wolken steeds duidelijker worden. Sindsdien is het eigenlijk niet zulk lekker weer meer. Na nog een nachtje in Townsville zijn we doorgereden naar Airlie Beach, waar het pijpestelen regende. Airlie Beach is ook een plaatsje waar ik erg benieuwd naar was vanwege verhalen van een van de vele mensen die ik ken die al in Aussie zijn geweest. Behalve een karaoke avondje waarop Eef & ik ons hebben uitgeleefd heb ik die eerste paar dagen in Airlie eigenlijk voornamelijk geslapen. Het was slecht weer en ik was opeens zo ontzettend moe dat ik het uitgaan maar even aan de rest heb overgelaten. Na een paar dagen slapen en internetten was het tijd om iets zonder de andere meiden te gaan doen. De andere meiden zijn 3 dagen een boot opgegaan, ik ben een dagtour gaan doen naar de Whitsundays. Ondanks het weer toch geweldige eilanden en stranden gezien, met als hoogteppunten snorkelen (hier nog veel mooier dan bij Green Island!) en natuurlijk Whitehaven Beach. Dit is een van de mooiste stranden ter wereld en alle verhalen kloppen echt! Het zand is inderdaad zo wit dat het pijn doet aan je ogen en het is zulk fijn zand dat als je eroverheen loopt je het zand hoort kraken onder je voeten. Na een geweldige dag op het water (zonder zeeziekte, jeeeh!) ben ik met 3 anderen afgezet op Daydream Island. Vanaf hier hebben we de ferry genomen naar Long Island, welk eiland National Park is en waar naast de ongerepte natuur alleen 1 resort te vinden is. Na aankomst in het donker ook nog 2 Nederlandse meiden ontmoet en toen met z'n allen 's avonds nog wat wezen drinken. Die nacht sliep ik voor het eerst in weken in mijn eentje op een kamer, jemig, dat was raar!! De volgende dag zelf op onderzoek uitgegaan. Ik heb een paar walks gemaakt over het eiland, mooie wilde dieren gezien en over verlaten strandjes gelopen. Als je daar zo helemaal alleen loopt voel je je echt ontzettend klein, erg bijzonder. Eind van de middag terug naar Airlie en de rest van de dag doorgebracht met een Canadees meisje die ik op de boot had ontmoet.

De dag daarna kwamen de andere meiden ook weer terug en weer een dag later zijn we weer in de auto gestapt om verder te rijden. Wederom aan de hand van tips (thanks Mera) zijn we naar Eungella Park gereden. Dit was een aardig stukje het binnenland in rijden en weer een flink stuk stijgen. Maar de beloning mocht er zijn: geweldig mooi uitzicht over de vallei. Een klein stukje verder rijden en bij de rivier stoppen om platypus (vogelbekdieren) te spotten. Dit keer, zowaar, met succes! Weer hele kleine schattige knuffelbeestjes. Onze lijstjes met lievelingsdieren worden hier flink uitgebreid, haha! Na dit succes zijn we doorgereden naar Carmila Beach, dit keer op aanraden van de meiden waarvan we de auto hebben gekocht. Hier zou een camping aan het strand moeten zijn. Nou, camping bleek een groot woord. We hebben onze tent inderdaad opgezet op 15 meter afstand van zee, maar de 'camping' bleek niet voorzien van drinkwater of douches. Gelukkig hadden we nog net genoeg water bij ons om onze pasta in te koken, maar verder een goede leer voor de volgende keer! Wel erg relaxed om 's avonds nog even over het strand te lopen en daarna je tentje in te rollen! Aangezien het hier 's avonds om 18:30 uur donker is gaan we wel steeds erg vroeg naar bed als we kamperen, maar het licht maakt je dan ook om 5:00 uur alweer wakker. Een voordeel hiervan is dat we de volgende dag alweer vroeg door konden rijden. Echter, na nog geen half uur rijden brandde er opeens een vreemd lampje op ons dashboard. Stoppen en autopapieren erbij pakken, om erachter te komen dat de koelvloeistof op is: gevaarlijK! Gelukkig was 15 km verderop een tankstation waar we een flinke fles koelvloeistog konden kopen. Maarja, de motor was nu zo warm dat we voorlopig niets konden doen. Daar sta je dan, als 4 meiden. Gelukkig is iedereen hier zo onwijs behulpzaam!!! En dit was wel even een echt Aussie-momentje: een paar uur moeten wachten tot de auto helemaal is afgekoeld, dus we pakken een boekje erbij en gaan aan een picnictafel relaxt zitten lezen, zomaar langs de Bruce Highway en de vrachtwagens die langs denderen. Heel apart, maar wel heel erg 'No worries'! Na de lunch konden we de koelvloeistof aanvullen en doorrijden naar onze bestemming voor de dag: Rockhampton. We hebben al geleerd om meteen naar de Tourist Info te rijden, waar we een camping kregen aangewezen en een leuke bezigheid voor de avond. Snel naar de camping, tent opzetten, boodschappen doen en dan de tip van de vriendelijke meneer van de Tourist Info opvolgen: naar Great Western. Hier konden we lekker eten (2 for 1!) en begon om 19:00 uur het bull-riden! Ik ben gearriveerd in het Wilde Westen, yeah!! Het deel met de jonge paarden was niet helemaal mijn ding (zielig!) maar daarna waren er kinderen die (terwijl ze door 3 man werden vastgehouden) op kalfjes gingen bull-riden, waarna de echte mannen aan de beurt waren. Heel grappig om daar tussen de locals te zitten, hele families waarvan iedereen in een hoge spijkerbroek met laarsjes en een cowboyhoed op loopt. Dit is even heerlijk na al die drukke kustdorpjes!

De volgende dag in Rockhampton zijn we naar de Capricorn Caves geweest, grotten waar zelfs bruiloften en kerstfeesten worden georganiseerd. Hierna naar de Mt Archer gereden waar we even lekker hebben gewandeld met mooi uitzicht over de stad. Wat absoluut nog even vermeld moet worden is dat dit plaatsvond op donderdag 18 november. En wat was er voor bijzonders op 18 november? Harry Potter 7 (part 1) draait vanaf 18 november in de bioscoop! Eef & ik zijn erheen geweest en hebben de hele film op het puntje van onze stoel gezeten, spannend! Ik weet niet of hij in Nederland ook al uit is, maar we vonden het wel grappig dat ookal draait hij bij jullie ook vanaf de 18de, dan nog hebben wij hem eerder gezien, een voordeel van 9uur tijdsverschil. ;)

Na een uurtje in de Rockhampton Zoo te hebben doorgebracht zijn we de volgende dag doorgereden naar Agnes Water, beter bekend als Town of 1770. Hier zijn we gelukkig zo slim geweest om maar weer eens een hostel te pakken. Gelukkig, omdat iedereen toe was aan bijslapen (niet dat dat er echt van gekomen is) en omdat het de dagen daarna niets anders heeft gedaan dan regenen. Nou, dan zit je toch liever in een hostel dan in je kleine tentje! Een voordeel van de regen is dat de kangaroos en de walibi's tevoorschijn komen, dus dan maar vanuit het hostel mee kangaroo-spotting! Verder hebben Maris, Eef & ik Cluedo ontdekt. Tsja, je moet wat als het alleen maar regent. De tweede avond hebben Eef en ik het nog flink laat gemaakt doordat we in de plaatselijke pub (jaja, dit gehucht heeft zelfs een pub) een paar hele gezellige Aussies hebben ontmoet, ons accent begint vormen aan te nemen!

Onze derde dag in 1770 stond de Scooteroo op het programma! Zie je het al voor je? Wij, als Hells Angels, scheuren door de straatjes van 1770? Nou, het kan echt! En we hebben een paar hele gave foto's gemaakt! Helaas begon het tijdens het rijden op onze mini 'Harley Davidsons' weer flink te regenen, dus moesten we eerder stoppen, maar gelachen hebben we zeker!

De volgende ochtend was het eindelijk zonnig toen we wakker werden. Na het uitchecken zijn we dus toch nog maar even naar het geweldig mooie uitzichtspuntje van 1770 gereden, om daarna door te rijden naar Bundaberg. Daar hebben we een paar uur doorgebracht (eigenlijk om iets aan onze auto te laten repareren, om vervolgens te besluiten dat we het toch te duur vonden). In Bundaberg komen mensen alleen om te werken en rum te drinken, en dat stond beide niet op ons programma! We zijn doorgereden naar Hervey Bay, waar we gister zijn aangekomen. We hebben een leuk hostel met allemaal units met 5 slaapkamers die een gezellige woonkamer/eetkamer/keuken delen. Onze eerste avond hadden we een hele unit voor onszelf en hebben we dan ook heerlijk huiselijk 's avonds op de bank gezeten en een filmpje gekeken met thee en koekjes erbij, haha!

Zoals jullie lezen doen we onwijs veel verschillende dingen en dat is ook precies wat alles hier zo leuk maakt! De volgende plannen hebben iets te maken et Fraser Island, maar hoe en wat precies, daar lezen jullie de volgende keer meer over! Hopen jullie met me mee voor beter weer? Succes in de kou!

Kimberley

Alweer een fantastisch lang verhaal met de mooiste activiteiten en ervaringen. Je klinkt in ieder geval heel enthousiast en vrij! Je kunt er wel een film van maken zeg, al die dingen die je hebt gedaan en hebt meegemaakt ;) hier is t inderdaad lekker fris, we gaan geloof ik deze week sneeuw krijgen! Brrrrr!
Liefs

Jan

he he,

Wat een super verhaal weer! heel leuk om te lezen een hoop is heel herkenbaar en daarom echt heerlijk om te lezen. En dat het zo vroeg donker word is echt heel erg wennen he vooral omdat het zomer is. Ik kon er niet aan wennen en wij stonden dus ook geregeld in het donker te kloten. En mee open aan barwars je gaat wel helemaal los he? Geweldig vooral blijven genieten ik zal voor je duimen voor beter weer. want ik weet dat als het daar regent dat je soms echt niet weet wat je mee maakt is wat anders dan een herfst buitje in nederland. Jij australië wij een elfsteden tocht:P Heel veel plezier nog en hoop snel weer een mooi verhaal te lezen.

Emily

wat een lang verhaal zeg. Als ik het lees dan zit ik er ook helemaal in. Wat heb je al veel meegemaakt in zo'n korte tijd. Vind het geweldig! Harry Potter ging bij ons de 17e november in premiere, haha en ja ik heb hem ook al gezien, hihi.
Leuk dat je nu ook foto's hebt, heel gaaf om te zien.
Liefs xx

Queenie

wat een geweldig verhaal weer! Zo te horen is dit echt de mooiste,gaafste en leukste manier om heel veel van Australie te zien! Niks moeten en lekker genieten :-) Hier wordt het inderdaad steeds een stukje kouder xD

Queenie

wat n geweldig verhaal weer! zo te horen is dit echt de mooiste,gaafste en leukste manier om Australie te ontdekken en te ervaren. Niks moeten en gewoon genieten:-)

Iris

Wat een avonturen weer! Zo gauw de foto's kijken :)
Hier gaan verhalen de ronde van 50cm sneeuw op vrijdag. Geen flauw idee waar ze t vandaan halen, want op teletekst hebben ze t enkel over een beetje natte sneeuw. Maar waar Nederlanders al niet over kunnen stressen ;)

Tip voor je auto trouwens als je bang bent als ie weer te warm wordt: rijden met de verwarming vol aan. Dan voert ie namelijk alle warme lucht van over de moterkap naar de auto. Resultaat: jullie zitten misschien te zweten maar de auto koelt af en je kunt doorrijden :D
have fun nog! xx

Mera

Wooooow, je hebt gewoon een vogelbekdier gezien! Maar blij dat je wat aan de tip hebt gehad. Blijkbaar regent het in Airlie dus gewoon altijd ;).

Verder klinkt het allemaal weer hip.

XX